Vidgade vyer
En kommunalpolitiker blir lätt lite fången i den egna kommunens angelägenheter, och kan ha svårt att lyfta blicken från dem. Ändå skulle vi ha mycket att lära av erfarenheter från [ . . . ]
En kommunalpolitiker blir lätt lite fången i den egna kommunens angelägenheter, och kan ha svårt att lyfta blicken från dem. Ändå skulle vi ha mycket att lära av erfarenheter från [ . . . ]
Kansalliskielilautakunnan edeltäjä, kaupungin kaksikielisyystoimikunta, perustettiin kymmenisen vuotta sitten. Sen tehtävänä oli valvoa ja vaalia kaupungin kaksikielisyyttä ja etenkin kaikkien palvelujen toimivuutta molemmilla kansalliskielillä. Ensimmäisellä kaudella sitä johti kollegani Marcus Rantala. [ . . . ]
Efter sex år som ordförande för Helsingfors stads tvåspråkighetskommtté och sedan drygt två år för stadens nationalspråksnämnd gjorde jag i stadsfullmäktigedebatten om nämndens årsrapport några reflexioner och observationer, som jag [ . . . ]
En kommunfullmäktigeledamot har en fullmakt av väljarna. Men hur full makt ger denna fullmakt? I Helsingfors är vi 85 ledamöter i stadsfullmäktige, så i teorin har var och en 1/85 [ . . . ]
Kommunförbundets avgående förbundsdelegation fick på sitt sista möte i förra veckan ta del av forskningschef Marianne Pekola-Sjöbloms intressanta statistiska analys av kommunalvalets resultat. Jag vill här göra några plock och [ . . . ]
Det var länge ganska tyst kring vad regeringen gör i förhållande till oss pensionärer. Det var säkert lika så bra, för i dagens kärva och framför allt oförutsägbara ekonomiska läge [ . . . ]
Aldrig har jag varit så sorgsen över att ha fått rätt, som då jag i min förra kolumn den 31 januari varnade för att SFP tappar ett mandat i Helsingfors [ . . . ]
Kommunalvalet är ett val av stadsfullmäktige, inget annat. Valet handlarom hur Helsingfors ska styras, inget annat.Eller strängt taget är valet i Helsingfors också ett välfärdsområdesval,eftersom staden är sitt eget område [ . . . ]
Finland har åter i en global undersökning korats till världenslyckligaste land. Det kan vi vara glada och stolta över. Men är vi allalika lyckliga?Den som i s.k. icke-brådskande fall köar [ . . . ]
Suomi on taas maailmanlaajuisessa tutkimuksessa nimettymaailman onnellisimmaksi maaksi. Tästä voimme olla iloisia,ylpeitäkin. Mutta olemmeko kaikki onnellisia?Se, joka ns. kiireettömässä tapauksessa jonottaa jopa viikkojaterveyskeskuslääkärille ei varmasti ole onnellinen. Tai se vanhus,joka [ . . . ]